Kolm meest uitamas

lk. arv: 168
pehmete kaantega
isbn 9985-9215-2-6

Inglise humoristi ja vestekirjaniku Jerome Klapka Jerome'i humoristlik romaan on järjeks tema kõige kuulsamale teosele "Kolm meest paadis". Esmakordselt ilmus "Kolm meest uitamas" 1900.aastal ning see jutustab lõbusast jalgrattamatkast läbi Saksamaa metsade.

I. peatükk

Kolm meest vajavad vaheldust - Anekdoot, mis näitab pettuse saatuslikku tagajärge - George moraalne argus - Harrisel on mõtteid - Lugu vanast merekarust ja kogenematust purjetajast - Südamlik laevameeskond - Purjetamise ohtlikkus, kui puhub maatuul - Purjetamise võimatus, kui tuul puhub merelt - Ethelbertha vaidlushimu - Jõe niiskus - Harris pakub välja jalgrattamatka - George mõtleb tuulest - Harris soovitab Schwarzwaldi - George mõtleb tõusudele - Harrise idee küngaste vallutamiseks - Proua Harrise vahelesegamine.“See, mida me vajame, on vaheldus,” ütles Harris.

Sel hetkel avanes uks ja proua Harris pistis pea ukse vahelt sisse, teatades, et Ethelbertha oli saatnud ta meelde tuletama, et me ei tohi Clarence’i pärast koju hiljaks jääda. Ma kaldun arvama, et Ehtelbertha on laste pärast mõttetult närviline. Tegelikult ei olnud lapsega midagi halvasti. Ta oli veetnud hommiku koos tädiga väljas ja kui ta juhtus igatsevalt kondiitriäri vaateakna poole vaatama, astus tädi koos temaga sinna sisse ning ostis talle kreemisaiu ja kohupiimakooke, kuni laps teatas, et on söönud piisavalt ja keeldus viisakalt, kuid kindlalt, veel ühte söömast. Loomulikult sõi ta lõunalauas vaid pudingi ja Ethelbertha arvas, et ta on millegipärast haigestunud. Proua Harris lisas, et meie endi pärast oleks parem, kui me ka ise varsti üles tuleksime, sest vastasel korral jääme ilma preili Murieli versioonist “Hullu Kübarsepa teejoomisest” “Alice’ist imedemaal”. Muriel on Harrise teine laps. Oma kaheksa aasta kohta on ta tark ja intelligentne laps, kuid mina eelistan teda tõsistes osades. Me ütlesime, et lõpetame oma sigaretid ja tuleme otsekohe, anudes, et ta ei laseks Murielil enne meie tulekut alustada. Ta lubas last tagasi hoida nii kaua kui võimalik ja lahkus. Niipea, kui uks oli sulgunud, võttis Harris kokku oma katkestatud lause.

“Te ju teate, mida ma silmas pean,” ütles ta. “Täielikku muutust.”

Küsimus oli nüüd selles, kuidas seda saada.

George pakkus välja ärireisi. See oli selline soovitus, mida vaid George oskas pakkuda. Poissmehe arvates ei tea abielunaine sedagi, kuidas mitte jääda auruteerulli alla. Ma tundsin kunagi ühte noort meest, inseneri, kes arvas, et ta võib sõita “äriasjus” Viini. Tema naine tahtis teada, millistes äriasjades? Mees ütles, et tema kohus on minna vaatama, kuidas töötavad Austria kaevandused ja teha sellest ettekanne. Naine ütles, et tuleb koos temaga, sest ta oli sedasorti naine. Mees püüdis tema mõtet maha laita, öeldes, et kaevandus ei ole koht ilusa naise jaoks. Naine ütles, et teab seda isegi ja tal ei ole kavatsustki mehele alla kaevandusðahti järgneda, ta saadab abikaasa hommikul tööle ning lõbustab end tema tagasitulekuni, külastades Viini kauplusi ja ostes endale igasuguseid asju. Pärast selle mõtte väljakäimist ei teadnud mees enam eriti hästi, kuidas sellest välja tulla ja kümme pikka suvepäeva külastas mees Viini läheduses asuvaid kaevandusi ning kirjutas õhtuti ettekandeid, mille naine posti pani ja tema töökohta saatis, ehkki neid seal ei vajatud.

Ma pidin kurvastusega mõtlema, et nii Ethelbertha kui ka proua Harris olid sedasorti naised ja et mitte korrata sellist “äri”, pidime jätma selle hädaolukorraks.

“Ei,” ütlesin mina. “See asi peab olema siiras ja mehelik. Ma ütlen Ethelberthale, et olen tulnud järeldusele, et mees ei väärtusta kunagi õnne, mis on alati temaga koos. Ma pean talle ütlema, et omaenda väärtuste hindamaõppimiseks – ja ma tean, et neid peab hindama, kavatsen ma end temast ja lastest vähemalt kolmeks nädalaks eemale rebida. Ma ütlen talle,” jätkasin mina Harrise poole pöördudes, “et see olid sina, kes tuletas mulle meelde kohustust olla lugupeetav, et sina oled see, kellele me võlgneme...”

Harris pani klaasi kiirustades käest.

“Vanapoiss, kui sul midagi selle vastu ei ole,” katkestas ta mind, “siis tegelikult ma ei taha, et sa seda teeksid. Ta räägiks sellest minu naisele ja see ei teeks mind õnnelikuks, kui saan tasu asja eest, mida ma ei vääri.”

“Aga sa väärid seda,” käisin ma peale. “See oli sinu ettepanek.”

“Sina olid see, kes andis mulle idee,” segas Harris end veelkord vahele. “Sa ütlesid, et mehe elu ei tohi muutuda rutiiniks ja et murdumatu kodukord ummistab aju.”

“Ma rääkisin üldiselt,” selgitasin mina.

“Mulle tundus see väga tabavana,” ütles Harris, “ja ma mõtlesin seda Clarale sõna-sõnalt korrata. Ma tean, et ta peab sinust väga lugu. Ma olen kindel, et...”

“Me ei riskeeri sellega,” katkestasin teda omakorda. “See on delikaatne asi ja ma näen väljapääsu. Me ütleme, et see oli George’i idee.”

Mõnikord märkan ma ebameeldivusega, et George’is puudub loomupärane abivalmidus. Võiks arvata, et ta tahaks oma kahte vana sõpra taolise olukorra lahendamisel aidata, kuid selle asemel ta keeldub sellest.

“Kui te seda teete,” ütles George, “siis teatan mina neile, et minu algne plaan oli korraldada pidu laste ja kõigi jaoks. Ma kutsun oma tädi ja me üürime Normandia rannikul vana armsa lossi, kus on eriti sobilik kliima õrna tervisega lastele ja seal saab piima, mida te Inglismaal iialgi ei saa. Ma lisan veel, et tegite selle ettepaneku maha, väites, et meil oleks omaette lõbusam.”

George’i-suguse mehega suheldes on lahkus asjatu, sa pead jääma enesele kindlaks.

“Tee seda,” ütles Harris, “ja mis minusse puutub, siis ma nõustun sinu pakkumisega. Me võtame selle lossi. Sina tood kohale oma tädi ja ma tahan seda näha, et me veedame seal kuu aega. Lapsed armastavad sind väga; J. ja mina oleme nende jaoks eikeegi. Sa lubasid õpetada Edgari kala püüdma ja sina oled see, kes peab mängima metsaelukaid. Muriel ja Dick ei räägi möödunud pühapäevast saadik muust kui jõehobust. Me peame metsas piknikke, meid on seal kokku üksteist ja õhtuti on muusika ja ettelugemised. Murielil on juba kuus näidendit peas ja ehk sa juhtumisi tead, et lapsed on kiired õppima.”

George taganes, sest ta pole eriti julge, aga ta ei teinud seda eriti meeldivalt. Ta ütles, et me oleme alatud argpüksid ning piisavalt valelikud, et laskuda sellise alatuseni. Ta lisas, et tema ei saa sinna midagi parata ja kui ma ei kavatse üksinda tervet pudelit punaveini tühjaks juua, siis ehk võiksin ma temalegi klaasikese loovutada. Ta lisas veel midagi ebaloogilist, et tegelikult ei tähendanud see midagi, mõlemad, nii Ethelbertha kui ka proua Harris, on mõistlikud naised, kes hindavad teda ega jää hetkekski uskuma, et see ettepanek on temalt tulnud.

See väike vahejuhtum lahenes, aga jäi küsimus: “Milline muutus?”

Harris, nagu tavaliselt, oli mere poolt. Ta ütles, et teab ühte jahti, just sellist, millega me ise hakkama saaksime ning me ei vajaks mingeid looderdavaid, oma kohustustest kõrvalehiilivaid, saamatuid meremehi, kes toovad kaasa vaid lisakulutusi ja välistavad igasuguse romantika. Vaja on vaid osavat poissi ja paat lausa lendab. Me teadsime seda jahti ja ütlesime talle seda; me olime Harrisega selle peal juba olnud. See rohetas ja haises seisnud vee järgi ning ükski teine lõhn ei suutnud seda kõrvaldada ja tavaline merehais selle vastu ei saa. “Limehouse Hole’il” ei ole kohta, kuhu vihma eest varju minna, sest salong on kümme korda neli jalga ja poole sellest on enda alla võtnud pliit, mis laguneb tükkideks, kui hakkad selle alla tuld tegema. Pesta tuleb tekil ja sinu käterätik lendab üle parda just sel hetkel, kui sa vannist välja astud. Harris ja poiss teevad ära kõik huvitavad tööd: purjede rehvimise, pingutamise, lahti laskmise ja kallutamise – kõik sellised asjad, jättes mulle ja George’ile kartulite koorimise ja nõude pesemise.

“Olgu,” ütles Harris, “võtame siis korraliku jahi koos kapteniga ja teeme kõike stiilselt.”

Ma olin ka selle vastu. Ma teadsin sellist kaptenit, tema arusaama purjetamisest ja avamerel seilamisest nii, et ta saab olla ühenduses oma naise ja perekonnaga, rääkimata tema lemmiklõbumajast.

Aastaid tagasi, kui ma olin noor ja kogenematu, üürisin ise jahi. Sellesse rumalusse tõukasid mind kolm asjaolu: mul oli ootamatult vedanud, Ethelbertha oli avaldanud igatsust mereõhu järele ja just järgmisel hommikul sattus klubis mulle pihku “Spordimehe” number, kus ma märkasin järgnevat kuulutust:

PURJETAJATELE. Harukordne võimalus. 28-tonnine jaht “Võrukael”. Omanik, kes on sunnitud ootamatult ära sõitma, on valmis välja üürima oma suurepäraselt varustatud “merehundi” nii lühemaks kui ka pikemaks perioodiks. Kaks kajutit ja salong; “Woffenkoffi” pianiino, uus vaskvann. Tingimused: 10 gini nädalas. Pöörduda Pertwee & Co, Bucklersbury 3A.

See oli nagu vastus minu palvetele. “Uus vaskvann” ei pakkunud mulle huvi, sest see väike pesemine, mida me vajasime, võis oodata... Seevastu “Wollenkoffi” pianiino kõlas ahvatlevalt. Ma kujutlesin Ethelberthat õhtuti sellel mängimas, midagi sellist, kus ka laeva meeskond peale väikest harjutamist võiks koorina kaasa laulda, sel ajal, kui meie liikuv kodu hüpleb nagu “Merehunt” üle hõbedaste lainete.

Ma võtsin voorimehe ja sõitsin otse aadressil Bucklersbury 3A. Härra Pertwee oli vähenõudliku väljanägemisega härrasmees, kellele kuulus silmatorkamatu kontor kolmandal korrusel. Ta näitas mulle akvarelli “Võrukaelast”, jaht lausa lendas tuules. Tekk oli ookeani suhtes 95-kraadise nurga all. Pildil ei olnud laeva tekil ühtegi inimolendit; ma oletan, et nad olid sealt ära libisenud. Ma ei kujuta ette, kuidas keegi seal oleks suutnudki püsida, kui ta muidugi ei olnud just sinna naelutatud. Ma näitasin seda ka agendile, kes sellest hoolimata selgitas, et pilt kujutab “Võrukaela” kihutamas võidu poole Medway karikavõistlusel. Härra Pertwee meelest oli enesestmõistetav, et ma tean sellest võistlusest kõik ja nii ei tahtnud ma esitada ühtegi küsimust. Ilmnes, et pildi raami ääres olevad kaks täpikest, mida ma alguses olin pidanud koideks, kujutasid selle kuulsusrikka võidupurjetamise teise ja kolmanda koha võitjaid. Foto, mis kujutas jahti Gravesendi ääres ankrus seismas, ei olnud küll nii muljetavaldav, aga sisendas enam kindlust. Ma sain kõigile oma pärimistele rahuldavad vastused ja üürisin jahi kaheks nädalaks. Härra Pertwee ütles, et mul oli õnne, et tahtsin seda vaid kaheks nädalaks; hiljem tuli mul temaga nõustuda, sest see aeg sobis suurepäraselt järgmise soovijaga. Kui ma oleksin soovinud seda kolmeks nädalaks, oleks ta olnud sunnitud mulle ära ütlema.

Leping sõlmitud, küsis härra Pertwee minult, kas mul on silmapiiril mõni kapten. See, et mul ei olnud, oli samuti õnneasi. Kõik ümberringi tundus minu õnneks pöörduvat. Härra Pertwee oli kindel, et ma ei saaks teha õigemat asja, kui võtta härra Goyles, kes on praegu teenistuses ja suurepärane kapten, nagu härra Pertwee mulle kinnitas. Mees, kes tunneb merd paremini kui oma naist ja kes kunagi hätta ei jää.

Oli veel varajane hommik ja jaht asus Harwichis. Ma lahkusin kell kolmveerand üksteist Liverpool Streetilt ja kella üheks olin juba tekil vestlemas härra Goyles’iga. Ta oli tüse ja isaliku moega mees. Rääkisin talle oma mõttest, milleks oli vallutada kauged Hollandi saared ja seejärel hiilida Norra poole. Ta ütles: “Jaa-jah, härra.” ning tundus olevat sellest reisist päris innustunud, lisades, et hakkab seda isegi nautima. Kui me jõudsime toidumoonaga varustamise küsimuseni, innustus ta veelgi enam. Ma pean tunnistama, et härra Goyles’i poolt soovitatud toidukogus üllatas mind. Kui me oleks elanud Drake’i ja Hispaania armaada ajal, oleksin ma teda kahtlustanud milleski illegaalses. Igatahes naeris ta oma isalikul moel ja veenis mind, et me ei pinguta üle. Kõik, mis üle jääb, jagab meeskond omavahel ja viib koju, sest nii tundus kombeks olevat. Mulle näis, et ta varustab oma meeskonda talveks, aga ma ei tahtnud näida ihnena ega öelnud seetõttu midagi. Ka tema soovitatud alkoholi kogus üllatas mind. Mina leppisin kokku selles hulgas, mida arvasin meid vajavat ja härra Goyles hoolitses meeskonna eest. Ma pean tema kohta ütlema, et ta mõtles oma meestele.

“Härra Goyles, ma ei tahaks korraldada mingit orgiat,” käisin ma välja.

“Orgiat?” vastas härra Goyles. “Miks nad ei võiks võtta tilgakest õhtuse tee kõrvale.”

Ta selgitas mulle, et tema motoks on: “Palka head mehed ja kohtle neid hästi.”

“Nad töötavad teie heaks paremini,” ütles härra Goyles, “ja tulevad teinekordki.”

Mina isiklikult ei tahtnud, et nad teine kord tagasi tuleksid. Ma hakkasin tundma nende suhtes vastumeelsust veel enne, kui olin neid näinud. Ma arvasin, et tegemist on ahnete õgardite kambaga, aga härra Goyles oli nii kindel ja rõõmsameelne ning mina nii kogenematu, et ta sai seegi kord oma tahtmise. Ta lubas samuti, et kontrollib isiklikult, et midagi ei raisataks.

Ma lubasin tal ise meeskonna valida. Ta ütles, et saab hakkama kahe mehe ja poisiga. Kui ta vihjas toidumoona ja jookide korraldamisele, arvasin ma, et teeb allahindluse, kuid võimalik, et ta rääkis jahiga purjetamisest.

Koduteel astusin ma läbi oma rätsepa juurest ja tellisin endale valge kübaraga purjetamisülikonna, mille nad lubasid kiiresti ja õigeks ajaks valmis õmmelda. Seejärel läksin ma koju ja rääkisin Ethelberthale, mida ma olin teinud. Tema rõõmu varjutas vaid üks pisiasi – kas rätsep jõuab ka tema kostüümi õigeks ajaks valmis? See oli nii naiste moodi.

Meie mesinädalad, mis ei toimunud väga palju aega enne seda, olid olnud kuidagi napivõitu ning seetõttu otsustasime, et ei kutsu kedagi kaasa ja oleme jahil vaid omaette. Ma olen taevani tänulik, et me nii otsustasime. Esmaspäeval panime me oma riided kokku ja asusime teele. Mul ei ole meeles, mida Ethelbertha kandis, aga mis iganes see siis ka polnud, näis see veetlevana. Minu enda ülikond oli tumesinine, kaunistatud kitsa valge tressiga, mis minu enda arvates oli väga efektne.

Härra Goyles võttis meid vastu tekil ja ütles, et lõuna on valmis. Ma pean tunnistama, et Goyles oli saanud oma teenistusse väga peene koka. Meeskonna teiste liikmete võimekust ei olnud mul võimalust hinnata, aga tuleb nentida, et puhkeaja järgi otsustades oli tegemist väga lõbusa meeskonnaga.

Minu mõte oli selline, et niipea, kui mehed on oma lõunasöögi lõpetanud, võiksime me hiivata ankru, samas, kui mina Ethelbertha seltsis sigarit nautides ja reelingule nõjatudes jälgin, kuidas kodumaa valged rannakaljud märkamatult horisondi taha kaovad. Meie Ethelberthaga viisime oma osa programmist täide ja ootasime tekil omaette.

“Tundub, et neil ei ole kusagile kiiret,” ütles Ethelbertha.

“Kui nad söövad neljateist päeva jooksul ära poolegi sellest toidus, mis on laeval,” ütlesin mina, “kulub neil iga lõunasöögi peale päris palju aega. Parem kui me neid ei tagant ei kiirusta, või nad ei saa hakkama veerandigagi sellest.”

“Nad on vist magama läinud,” ütles Ethelbertha pisut hiljem. “Varsti on teeaeg käes.”

Nad olid tõesti väga vaiksed. Ma läksin ja hüüdsin laevatrepilt kapten Goyles’i. Hüüdsin teda kolm korda ja siis ilmus ta aeglaselt nähtavale. Ta näis olevat palju paksem ja vanem, võrreldes korraga, kui ma teda viimati nägin ja tal oli suus kustunud sigar.

“Kapten Goyles, kui te olete valmis,” ütlesin mina, “siis me stardime.”

Kapten Goyles võttis sigari suust.

“Me ei hakka täna minema,” vastas ta, “teie loal muidugi, härra.”

“Miks, mis siis täna lahti on?” küsisin mina. Ma teadsin, et meremehed on ebausklikud sellid ja mõtlesin, et võib-olla peetakse esmaspäeval sõidu alustamist halvaks endeks.

“Päeval ei ole viga midagi,” vastas kapten Goyles. “Ma pean silmas hoopis tuult. Tundub, et see ei kavatse niipea suunda muuta.”

“Kas me tahame, et ta muudaks suunda?” küsisin mina. “Mulle tundub, et see puhub just sealt, kust peab. Me oleme allatuult.”

“Jaa-jah,” vastas kapten Goyles. “All on just õige sõna, all me ka oleksime, Jumala kaitse all, kui me sellele loodaksime. Vaadake, härra,” selgitas kapten minu üllatuse peale, “see on see, mida me nimetame maatuuleks ja võib öelda, et see puhub otse maalt eemale.”

Kui ma sellele mõtlema hakkasin, oli mehel õigus. Tuul puhus maa poolt.

“Öösel võib see muutuda,” lisas kapten Goyles palju lootusrikkamalt. “Igatahes, see ei ole ohtlik ja laev sõidab hästi.”

Kapten Goyles pani sigari tagasi suhu ning mina pöördusin tagasi ahtrisse ja selgitasin Ethelberthale, mis on viivituse põhjuseks.

“Kui tuul ei puhuks maalt,” ütles Ethelbertha, “siis puhuks see merelt ja saadaks meid tagasi kalda poole. Minu arvates puhub praegu just see tuul, mida me vajame.”

Ma ütlesin: “See tuleb sinu kogenematusest, kullake. Sulle tundub, et puhub just see tuul, mida me vajame, aga see ei ole nii. Me nimetame seda “maatuuleks” ja maatuul on alati väga ohtlik.”

Ethelbertha tahtis teada, miks on maatuul väga ohtlik.

Tema vaidlushimu tegi mind millegipärast pahaseks. Võib-olla vihastas minu innukat olekut ankrus seisva jahi monotoonne kõikumine.

“Ma ei oska seda sulle selgitada,” vastasin mina ja see oli ka tõsi. “Aga hakata sõitma sellise tuulega, see oleks mõtlematu ja hulljulge ja, kallis, ma hoolin sinust selleks liiga palju, et niimoodi mõttetult riskida.”

Minu arvates oli see küllaltki osav kokkuvõte, aga Ethelbertha vastas vaid, et olukorda arvestades sooviks ta, et me ei oleks tulnud laevale enne teisipäeva ning läks alla.

Hommikuks oli tuul pöördunud põhja. Ma olin varakult üleval ja täheldasin seda ka kapten Goyles’ile.

“Jaa-jah, härra,” vastas ta, “kahju küll, aga me ei saa sinna midagi parata.”

“Te ei arva ometi, et me ei saa täna startida?” pakkusin ma välja.

Ta ei saanud vihaseks, vaid ainult naeris.

“Hästi,” ütles ta, “kui teil oleks soov minna Ipswichi, siis ma ütleks, et meil ei saaks paremini vedada, aga teie eesmärgiks oli, nagu te teate, Hollandi rannik – ja siin te nüüd oletegi!”

Ma andsin sõnumi Ethelberthale edasi ja me otsustasime veeta päeva kaldal. Harwich ei ole eriti lõbus linn ja õhtu lähenedes võis seda nimetada isegi igavaks. Me jõime Dovercourtis teed ja sõime allikkressi ning pöördusime seejärel tagasi kai äärde otsima kapten Goyles’i ja paati. Me ootasime teda tund aega. Tulles oli ta palju rõõmsamas tujus kui meie ja kui ta ei oleks mulle rääkinud, et ei joo kunagi rohkem kui klaasikese grokki enne und, oleksin ma võinud arvata, et ta on purjus.

Järgmisel hommikul puhus tuul lõunast, mis tegi kapten Goyles’i päris murelikuks, sest ilmnes, et võrdselt ohtlik oli liikuda või jääda sinna, kus me parajasti olime ning meie ainsaks lootuseks oli, et tuul pöördub enne, kui midagi juhtub. Selleks ajaks oli Ethelbertha hakanud jahti vihkama ja ta ütles, et tema isiklikult veedaks nädala supelkabiinis, pidades silmas asjaolu, et supelkabiin ei ole nii paigalpüsiv.

Me veetsime järjekordse päeva Harwichis, ka järgmise öö ja päeva ning kuna tuul puhus jätkuvalt lõunast, magasime me öö “King’s Headi” võõrastemajas. Reedel puhus tuul otse idast. Ma kohtusin kapten Goyles’iga kail ja pakkusin, et võiksime praeguste tingimuste juures startida.

Mulle paistis, et minu järjekindlus ärritas teda.

“Härra, kui te sellest pisut rohkem teaksite,” ütles ta, “siis saaksite isegi aru, et see on võimatu. Tuul puhub ju otse merelt.”

Ma ütlesin: “Kapten Goyles, öelge mulle, milleks see asi sai üüritud? Kas see on jaht või paat-maja?”

Mulle tundus, et minu küsimus üllatas teda. Ta vastas: “See on julla.”

“Ma pean silmas seda,” seletasin mina, “kas seda saab üldse paigalt liigutada või on ta siin kinni? Kui ta on siia kinnitatud,” jätkasin mina, “siis öelge seda mulle otse, sest siis me hangime luuderohtu ja katame sellega kõik laevaaknad, kinnitame kõikjale lilli ja katame teki varikatusega ning teeme kõik ilusaks. Aga juhul, kui seda saab liigutada...”

“Liigutada!” katkestas mind kapten Goyles. “Õige tuulega lendab “Võrukael”...”

“Milline on õige tuul?” küsisin mina.

Kapten Goyles tundus olevat segaduses.

“Selle nädala jooksul,” jätkasin mina, “on tuul puhunud põhjast, lõunast, idast, läänest – igas variandis. Kui te suudate mulle kompassil näidata, kust ta veel puhuda võiks, siis öelge mulle ja ma võin oodata. Kui ei ja kui ankur ei ole ookeani põhja külge kinni kasvanud, siis me tõstame selle täna üles ja vaatame, mis juhtub.”

Ta mõistis, et ma olen sihikindel.

“Olgu härra,” ütles ta, “teie olete isand ja mina teie teenistuses. Mul on ainult üks laps, kes on veel minust sõltuv ja tänu Jumalale pole kahtlust, et teie testamenditäitur täidab oma kohust, tehes seda arvestades õige otsuse.”

Tema pühalikkus avaldas mulle muljet.

“Härra Goyles,” ütlesin mina, “olge minuga aus. Kas on lootust, et me mingi ilmaga saame sellest neetud august välja?”

Kapten Goyles sai tagasi oma leebe oleku.

“Vaadake härra,” ütles ta. “See on väga omapärane kallas. Kui me siit välja saame, on kõik korras, aga, et selle pähklikoorega siit minema saada, kui otse öelda, siis sellega tuleb vaeva näha.” Ma lahkusin kapten Goyles’ist veendumusega, et ta jälgib ilma, nagu ema oma magavat last – see oli tema enda võrdlus ning mulle tundus see päris tabav. Ma nägin teda jälle kell kaksteist, kui ta jälgis ilma läbi “Keti ja Ankru” akna.

Kell viis õhtul naeratas ka mulle ootamatult õnn. Ma põrkasin keset High Streeti kokku paari jahisõbraga, kes olid olnud sunnitud vigastatud rooli tõttu siin peatuse tegema. Ma rääkisin neile oma loo ja nende jaoks ei olnud see mitte niivõrd üllatav kui naljakas. Kapten Goyles jälgis koos oma kahe mehega ikka veel ilma. Ma jooksin “King’s Head”-i võõrastemajja ja käskisin Ethelberthal end valmis seada. Me hiilisime neljakesi mööda kaid meie paadini. Jahi pardal oli ainult poiss. Kaks minu sõpra võtsid jahi üle ja kella kuue ajal libisesime me rõõmsalt mööda rannikut üles.

Me veetsime öö Aldborough’s ja jõudsime järgmisel päeval Yarmouthi, kus mu sõbrad pidid lahkuma. Ma otsustasin jahi maha jätta ning varahommikul müüsime oma varud Yarmouthi oksjonil maha. Ma kandsin küll kaotusi, aga olin rahul, et sain kapten Goyles’ile ära teha. Ma jätsin “Võrukaela” ühe kohaliku meremehe hoolde, kes lubas selle paari kuldmündi eest Harwichi tagasi toimetada ning sõitsime ise rongiga Londonisse. Võib-olla on olemas teisi jahte peale “Võrukaela” ja teistsuguseid kapteneid kui härra Goyles, aga see kogemus tekitas eelarvamuse mõlema suhtes.

Ka George arvates nõuab jaht liiga suurt vastutust, nii et lükkasime selle ettepaneku tagasi.

“Aga kuidas oleks jõega,” pakkus Harris. “Me oleme seal nii mõnigi kord meeldivalt aega veetnud.”

George tõmbas vaikides sigarit ja purustas järjekordse pähkli.

“Jõed ei ole enam sellised nagu enne,” ütlesin mina. “Ma ei oska öelda, aga seal on mingisugune niiskus, seal jõeõhus, mille tulemusena hakkavad mu nimmed valutama.”

“Minuga on sama lugu,” ütles George. “Ma ei tea, millest see tuleb, aga ma ei saa jõe naabruses magada. Ma olin kevadel nädal aega Joe juures ja ma ärkasin igal hommikul kell seitse ega saanud enam silma kinni.”

“Ma lihtsalt pakkusin seda,” täheldas Harris. “Mina isiklikult arvan, et ka mulle ei ole see hea, sest see tekitab mul luuvalu.”

“Mulle sobib kõige paremini mäestikuõhk,” ütlesin mina. “Mida te ütlete väikese jalutuskäigu kohta Ðotimaal?”

“Ðotimaal on alati märg,” ütles George. “Ma olin ülemöödunud aastal kolm nädalat Ðotimaal ja kogu selle aja jooksul ei olnud ühtegi kuiva päeva, nii et sellel ei ole mõtet.”

“Ðveitsis oleks päris tore,” ütles Harris.

“Nad ei elaks seda iialgi üle, kui laseksid meil omapead Ðveitsi minna,” väitsin mina vastu.

“Sa ju tead, mis viimane kord juhtus. See peab olema selline koht, kus õrnal ja hoolitsetud naisel või lapsel oleks võimatu elada. Maa, kus on kehvad hotellid ja ebamugavad reisimisolud, kus meil võib olla raske, kus tuleb kõvasti vaeva näha, võib-olla koguni nälgida...”

“Käes!” katkestas mind George. “Käes! Ärge unustage, et mina tulen koos teiega!”

“Ma tean!” hüüatas Harris. “Jalgrattamatk!”

George tundus mõtlikuna.

“Jalgrattamatkal tuleb sõita palju ülesmäge,” ütles ta, “ja tuul puhub vastu.”

“Sa saad sõita ka mäest alla ja taganttuult,” vastas Harris.

“Ma ei ole seda kunagi märganud,” ütles George.

“Sa ei suuda midagi paremat, kui jalgrattamatk, välja mõelda,” käis Harris peale.

Ma kaldusin tema poolt olema.

“Ja ma ütlen sulle, kuhu me läheme,” jätkas ta, “me sõidame läbi Schwarzwaldi.”

“See on kõik ülesmäge,” ütles George.

“Mitte kõik,” nähvas Harris, “ütleme, kaks kolmandikku. Aga sa oled unustanud ühe asja.”

Ta vaatas ettevaatlikult ringi ja madaldas hääle lausa sosinaks.

“Seal on väikesed raudteed, mis viivad üles mägedesse, väikesed hammasratastega asjandused, mis...”

Uks avanes ja proua Harris ilmus nähtavale. Ta ütles, et Ethelbertha paneb kübarat pähe ja et Muriel oli peale ootamist esitanud “Hullu Kübarsepa teejoomise” ilma meieta.

“Homme kell neli klubis,” sosistas Harris püsti tõustes ning mina omakorda andsin teate edasi George’ile, kui me trepist üles läksime.